Fritidshjälpmedel och parasportutrustning

Vi på Fritidsbanken vill erbjuda mer utrustning som

passar för personer med funktionsnedsättning.

Vi vill att alla ska kunna låna utrustning

och göra roliga saker på fritiden.


Därför har vi startat ett projekt för att

samla in fritidshjälpmedel och parasportutrustning.

Projektet får pengar från Allmänna Arvsfonden.


Fritidshjälpmedel är särskilda hjälpmedel som

personer med funktionsnedsättning kan använda

för att vara med på en aktivitet eller en sport.

Det kan till exempel vara en speciell rullstol

som svänger snabbare.


Några exempel på fritidshjälpmedel är

personer med kognitiva funktionsnedsättningar

personer med synnedsättning

personer med hörselnedsättning


Parasportutrustning är saker som behövs i

särskilda sporter för personer med funktionsnedsättning.

Det kan till exempel vara en speciell cykel med tre hjul

som du kan använda i sporten racerunning.


Så ska projektet gå till

I projektet ska vi på Fritidsbanken fråga

personer med funktionsnedsättning om

vilken utrustning som de behöver låna.


Sedan ska Fritidsbanken leta upp

fritidshjälpmedel och utrustning som vi kan låna ut.

Här kan du läsa mer om hur vi samlar in

fritidshjälpmedel och parasportutrustning:

Parasport Sveriges webbplats


Fritidsbankens personal ska också lära sig mer om

vilka fritidshjälpmedel och parasportutrustning som finns.


Vad händer när projektet är klart?

När projektet är klart ska det bli lättare att

låna fritidshjälpmedel och parasportutrustning.

Alla fritidsbanker ska kunna berätta

var du kan låna de saker du behöver.

Då blir det lättare för personer med funktionsnedsättning

att prova på nya sporter och aktiviteter.

Med stöd från Allmänna Arvsfonden