Starta fritidsbank

För kommunen är Fritidsbanken en investering som bidrar till ökad fysisk aktivitet, bättre folkhälsa, social utjämning, ökad inkludering och minskad klimatpåverkan. Verksamheten gör att fler utövar idrott och hittar till friluftsliv.

För att starta en fritidsbank behöver man vara medlem i den ideella föreningen Fritidsbanken Sverige. Över 90 procent av landets fritidsbanker drivs av kommuner som är medlemmar i föreningen.

Som medlem får man bland annat tillgång till Fritidsbankens varumärke. Förra året var det uppskattade PR-värdet 55 270 000 kr. Som medlem får ni också ta del av upparbetad erfarenhet, samarbeten med andra kommuner samt nationella aktörer.

Alla medlemmar erbjuds löpande utveckling och kompetenshöjande insatser som utgår från verksamhetens behov. Fritidsbanken Sverige driver nationella satsningar inom exempelvis parasportutrustning, skola och olika forskningsprojekt som alla fritidsbanker får ta del av. Som medlem har man även tillgång till ett digitalt utlåningssystem som underlättar logistikhantering och automatiskt genererar statistik för verksamheten.

Verksamheten lånar årligen ut över en miljon artiklar till allmänheten. För att lyckas med detta behövs ändamålsenliga lokaler, personal och en effektiv logistikhantering. Fritidsbanken Sverige vill att alla kommuner skapar bra förutsättningar för att lyckas med sin verksamhet. Här berättar vi om processen att starta en fritidsbank.

Steg 1

Det första ni bör göra är att kontakta Fritidsbanken Sverige. Ju tidigare desto bättre. Det gäller oavsett om du är politiker, tjänsteperson med ett utredningsuppdrag eller liknande.

Vår erfarenhet är att man ofta kontaktar oss för sent och att det har fattats en rad beslut innan Fritidsbanken Sverige kopplas in. Vår expertis är ofta avgörande i ett tidigt skede för att beslutsunderlaget ska vara så bra som möjligt och därmed även verksamheten.

Den första kontakten är ett digitalt möte där vi har en genomgång som tar cirka 30 minuter och därefter tid för frågor och dialog. Kontaktuppgifter hittar ni längst ned på denna sida.

Steg 2

Efter det första mötet brukar nästa steg vara att bjuda in fler nyckelpersoner inom kommunen som får samma genomgång. Vi går igenom lokala förutsättningar och vad just ni behöver för att skapa en verksamhet som bidrar till ökad fysisk aktivitet, bättre folkhälsa, social utjämning, ökad inkludering och minskad klimatpåverkan. Det handlar om lokal, placering, bemanning, organisation, målsättning, etc. Det här gör att ni som kommunen själva kan ta fram ett välgrundat underlag för er verksamhetsbudget.

Det är viktigt att kommunledningen också får ta del av genomgången, och ibland även kommunstyrelsen eller liknande. När detta ska ske bestäms i samråd.

Steg 3

När kommunen och Fritidsbanken Sverige har samsyn, skrivs ett avtal och ni är medlem i föreningen. Medlemsavgiften för 2024 är 7500 kr. (Medlemsavgiften beslutas på Fritidsbanken Sveriges årsmöte varje år.)

Efter att avtal skrivits får ni i kommunen tillgång till det digitala utlåningssystemet – Bankboken. Det är ett verktyg som underlättar logistiken kring registering av utrustning samt utlån. Bankboken generar automatiskt statitistik vilket gör det enkelt att löpande följa upp verksamheten. I Bankboken finns även ett filarkiv med användbart material samt en utbildningsportal.

I det här steget får ni praktisk vägledning rörande insamling av utrustning, inredning av lokal, lämpliga samarbeten, övergripande kommunikation, hantering av utrustning, rekrytering etc.

Efter avtalsskrivandet och vägledning inleder ni insamlingsfasen där utrustning samlas in och lokalen förbereds. När tillräckligt mycket utrustning har samlats in är ni redo att öppna för utlån. Fritidsbanken finns med som bollplank under hela insamlingsfasen och efter öppnandet.

Hur går jag vidare?

Om du tycker att det här låter intressant ska du börja med att kontakta vår verksamhetschef David Mathiasson för ett förutsättningslöst samtal.
Tel 0768-32 01 00, david@fritidsbanken.se.