22 augusti 2022

Anna Lindberg förstärker Fritidsbanken

Anna Lindberg blir utvecklingsstrateg på Fritidsbanken Sverige. Foto: Henric Byström, Fritidsbanken

En av Sveriges bästa simhoppare genom tiderna, Anna Lindberg, har deltagit i fem olympiska spel och vunnit 73 SM-guld. Nu tillträder hon en ny tjänst som utvecklingsstrateg på Fritidsbanken Sverige, med uppdraget att skapa närmare band mellan Fritidsbanken, idrotten och friluftsorganisationerna.

Fritidsbanken samlar in och lånar ut sport- och friluftsartiklar helt gratis. Verksamheten finns idag på 119 platser i landet och ytterligare ett tjugotal är på gång att starta.

– Vi har en bra och nära relation med idrottsrörelsen, säger David Mathiasson, verksamhetschef på Fritidsbanken Sverige, men vi vill utveckla den ännu mer och för det uppdraget är det svårt att tänka sig en mer lämplig person än Anna Lindberg.

Utöver sin erfarenhet som fd elitidrottare och utvecklingsansvarig för simhoppslandslaget, driver Anna flera företag och är flitigt anlitad som föreläsare.

– Jag ser verkligen fram emot att jobba på Fritidsbanken, säger Anna Lindberg. Det här är en verksamhet som gör skillnad för idrotten på alla nivåer och gör det också möjligt för alla, oavsett ålder, att ha en aktiv fritid. Som förälder vet jag att barn och ungdomar ofta vill prova på en massa olika aktiviteter och då är det bra att kunna låna utrustning innan man har hittat något man fastnar för.

För mer information och kommentarer, kontakta:

– Anna Lindberg, utvecklingsstrateg Fritidsbanken Sverige, 070-925 44 72, anna@fritidsbanken.se
– Henric Byström, kommunikationschef Fritidsbanken Sverige, 0735-14 07 35, henric@fritidsbanken.se

Fakta om Fritidsbanken

– Startade 2013 i Deje, Forshaga kommun

– Finns på 119 platser i 109 kommuner

– 9 av 10 fritidsbanker drivs av kommunen som huvudman

– Har ca 400 000 sport- och friluftsartiklar i lager som lånas ut gratis

– Lånetiden är 14 dagar

– 2021 lånades 672 000 artiklar på Fritidsbanken

– Är flerfaldigt prisbelönade, bland annat två år i rad på Idrottsgalan (2019 och 2020)