Låna utrustning
På Fritidsbanken kan du låna utrustning till
sporter och fritidsaktiviteter.
Du kan till exempel låna slalomskidor,
innebandyklubbor, flytvästar och tält.
Alla får låna och allt är gratis.
Utrustningen som du kan låna är begagnad.
Det betyder att den har använts förut.
Men utrustningen är oftast i bra skick.
Du får låna utrustningen i 14 dagar.
Då kan du enkelt prova på olika aktiviteter
utan att det kostar något.
Det kan finnas olika saker att låna på
olika fritidsbanker i landet.
Därför är det inte säkert att din närmaste fritidsbank
har den utrustning som du vill låna.
Så gör du för att låna
Om du vill låna utrustning ska du
besöka eller kontakta din närmaste fritidsbank.
Här kan du hitta öppettider och telefonnummer till
fritidsbanker på olika platser i landet:
Öppettider till olika fritidsbanker
När du ska låna saker från Fritidsbanken måste du
lämna ditt namn och ditt mobilnummer.
Om du inte har ett svenskt mobilnummer
ska du lämna din e-postadress i stället.
När du har lånat saker får du ett sms med en länk.
Via länken kan du se vilka saker du har lånat
och när du ska lämna tillbaka dem.
Du ansvarar för säkerheten
Du ansvarar själv för att använda
sakerna du lånar på ett säkert sätt.
Du måste kontrollera att utrustningen är säker att använda.
Fritidsbanken ansvarar inte för det.
Fritidsbanken rekommenderar att
du ska använda skydd till vissa aktiviteter.
Till exempel kan du behöva hjälm eller knäskydd.
Om skydden finns hos din fritidsbank kan du låna dem där.
Men det är inte säkert att alla skydd finns i vårt lager.
Om du är yngre än 18 år måste du ha
tillåtelse från din målsman för att
låna vissa saker hos Fritidsbanken,
till exempel slalomskidor.
Din målsman är en vuxen som har ansvar för dig,
till exempel en förälder.
Vad händer om saker jag lånar går sönder?
Det gör ingenting om sakerna du lånar går sönder.
Du behöver inte betala någon ersättning.
Du ska ändå lämna tillbaka sakerna till Fritidsbanken.
Vi försöker att laga dem eller använda dem igen.
Annars lämnar vi dem till återvinningen.
Ge bort utrustning
Har du utrustning hemma som du inte använder?
Då får du gärna ge bort den utrustningen till oss
så att andra kan låna den.
Om du vill ge saker till oss ska du
kontakta din närmaste fritidsbank.
Här kan du hitta din närmaste fritidsbank:
På din fritidsbanks webbsida kan du läsa om
hur du kan lämna in din utrustning.
En del fritidsbanker samlar in utrustning i sin lokal.
Andra samlar in saker på andra platser.
När du ger bort saker till Fritidsbanken
undersöker vi sakerna noga.
Om något är trasigt försöker vi att laga det.
Om det inte går lämnar vi sakerna till återvinning.
Fritidsbankens allmänna villkor
När du lånar hos Fritidsbanken gäller de här villkoren:
sporter och fritidsaktiviteter.
Utrustningen är oftast begagnad.
Fritidsbanken får utrustningen av
privatpersoner, företag, föreningar och organisationer.
3. Du får låna utrustning i upp till 14 dagar.
4. Du som lånar ansvarar för att
lämna tillbaka utrustningen i tid.
använda utrustningen på rätt sätt.
lämna tillbaka den till Fritidsbanken.
utrustningen går sönder när du använder den
eller på grund av en olycka.
Men du får inte förstöra utrustningen med flit,
tappa bort den eller sälja den.
Om du gör det måste du betala ersättning.
inte lämnas tillbaka i tid
kan Fritidsbanken anmäla det till polisen.
hyra ut Fritidsbankens utrustning till någon
eller tjäna pengar på den på annat sätt.
Det betyder att Fritidsbanken inte är ansvariga
om någon skadar sig när de använder utrustningen.
är rätt inställd när du ska använda den.
Det gäller till exempel för slalomskidor och snowboard.
Det gäller även om Fritidsbankens personal
gjorde inställningar när du lånade utrustningen.
om du bryter mot våra allmänna villkor
eller om det finns risker för din eller andras säkerhet.
13. Fritidsbanken sparar information om dig som lånar.
Informationen sparas i upp till 6 månader efter att
du har lämnat tillbaka utrustningen.
Fritidsbanken lämnar inte informationen till någon annan
och använder den inte för att skicka reklam till dig.
Så hanterar Fritidsbanken information om dig
När du lånar saker från Fritidsbanken
måste du lämna viss information om dig själv,
som ditt namn och ditt mobilnummer.
Vi måste ha den informationen för att
låna ut saker till dig.
Vi sparar informationen om dig
under tiden som du lånar sakerna
och upp till 6 månader efter att du har lämnat tillbaka dem.
Sedan sparar vi inte din information längre.
Om du vill veta mer ska du kontakta
den fritidsbank som du har lånat saker av.
Det är den fritidsbanken som ansvarar för att
hantera din information på rätt sätt.
Du har rätt att få veta
vilken information som Fritidsbanken har om dig.
Du har också rätt att säga till Fritidsbanken att
Om du tycker att Fritidsbanken hanterar
informationen om dig på fel sätt
kan du kontakta Integritetsskyddsmyndigheten.
De ansvarar för att kontrollera
hur företag och föreningar hanterar människors information.
