Henric Byström heter Fritidsbankens nya medarbetare. Han tillträdde tjänsten som varumärkes- och kommunikationsansvarig 1 november. Fritidsbanken är dock inget nytt för Henric.
– Nej, jag har varit med i kulisserna sedan starten, säger Henric. Men det ska bli superkul att äntligen få jobba med det här på heltid.
Henric kommer närmast från en tjänst som projektledare på digitala innovationsbyrån Sticky Beat. Dessförinnan har han jobbat på reklambyrå och var en av de första som arbetade med webb på Sveriges Television.
Varför behövs det då en ansvarig för kommunikation och varumärke på Fritidsbanken?
– Fritidsbanken är som en franchiseverksamhet med många fristående aktörer som alla delar samma namn och värderingar, säger Henric. Det är viktigt för såväl dem som för våra låntagare att man vet vad Fritidsbanken står för. Här får alla låna, allt är gratis och vi ger nytt liv till utrustning som annars samlar damm. Det är vår värdegrund och något vi aldrig kommer att vika ifrån. Jag kommer därför att jobba mycket med såväl intern som extern kommunikation.
Vad var det med Fritidsbanken som lockade?
– Från att ha varit en liten, men väl fungerande, verksamhet i Deje så är nu Fritidsbanken på väg att sprida sig över hela landet. Målsättningen är nu att det ska finnas minst en Fritidsbank i varje svensk kommun och att vara med på den resan ska bli otroligt spännande, avslutar Henric.